토요북클럽 (Saturday Book Club, SBC)

Student Book Talks


Division of Global Creative Education & Research for the Gifted & Talented
Institute for Corpus Research, Incheon National University

SBC는 초등학생들이 매주 토요일 원어민 선생님과 함께 국립인천대학교 송도캠퍼스에 모여 영어 원서를 읽고 영어로 토론하는 독서 모임입니다.

SBC의 주요 목적은 초등학생들에게 영어 원서 읽기 습관을 기르게 하고, 다양한 원서를 함께 읽고  영어로 의견을 나눔으로써 독서의 즐거움과 깊이를 더해주는 것입니다.

또한, 다른 학생들과의 교류를 통해 다양한 시각을 배우고 서로의 생각을 존중하는 기회를 제공합니다. 이를 통해 학생들은 비판적 사고력과 글로벌 커뮤니케이션 능력을 향상시키는 동시에, 창의적이고 다면적인 사고를 기를 수 있습니다.

 

The Saturday Book Club (SBC) is a unique reading group where elementary school students gather each Saturday at INU to read and discuss English books with native English-speaking teachers.

Our main goal is to cultivate a regular reading habit in English and to enhance students’ enjoyment through interactive group discussions.

Through these sessions, students will learn about inclusivity and diverse perspectives, which will enhance their critical thinking and global communication skills, while also fostering creative and multifaceted approaches to problem-solving.

SBC는 교육 이론 연구 성과를 바탕으로 설계되었습니다. 특히, 비고츠키의 사회적 구성주의 이론, 하워드 가드너의 다중지능 이론, 그리고 스티븐 크라센의 언어 입력 가설을 중심으로, 학생들이 보다 효과적으로 영어를 습득하고 활용할 수 있도록 지원하는 것을 목표로 하고 있습니다.

또한, SBC에서는 특정 주제의 도서를 읽고, 이를 바탕으로 한 다양한 활동(프로젝트, 글쓰기, 토론 등)을 통해 학생들의 영어 사용 능력을 체계적으로 향상시키고자 합니다. 이를 통해 학생들은 영어를 단순한 학습 과목이 아닌, 실제 상황에서 자연스럽게 활용할 수 있는 능력을 배양하게 될 것입니다.

SBC is designed based on the research in educational theory. It particularly emphasizes Vygotsky‘s social constructivism, Howard Gardner‘s theory of multiple intelligences, and Stephen Krashen‘s input hypothesis, aiming to help students acquire and use English more effectively.

Furthermore, in SBC, students read books on specific topics and engage in various activities (projects, writing, discussions, etc.) to systematically improve their English language skills. Through these activities, students will develop the ability to naturally apply English in real-life situations, rather than viewing it as a mere subject to study.

[토요 북 클럽] 개요

  • 대상 : INU 교직원 자녀 + 일반 자녀(영어 원서를 읽고 영어 토론에 참여할 수 있는 초등 3~6학년생)
  • 기간 : 매주 토요일 4주 과정
  • 모집반: 초등3학년반(10명), 초등4학년반(10명), 초등5- 6학년반(10명).
  • 장소: 국립인천대학교 송도캠퍼스
  • 수강료: 65,000원(총 4회 수업)
    • SBC에서는 수업의 질을 한층 높이고자 원어민 교사 2명이 수업을 함께 진행합니다.
    • 한 명의 주교사와 보조교사가 협력하여 1:5의 교사 대 학생 비율을 유지함으로써, 학생들이 영어를 보다 자주, 능동적으로 사용할 수 있는 환경을 조성하고 있습니다.
    • 이는 학생들의 수업 참여도를 높이고, 궁극적으로 학습 성취도를 극대화하기 위함입니다.
  • 수료증: 매달 4회 출석을 모두 완료한 학생에게는 국립인천대학교 코퍼스연구소 소장 명의의 수료증을 발급
  • 웹사이트: http://icr.or.kr/sbc
  • 협력: 공익법인 (사)지식과 희망나눔
  • 관련 프로그램: 국립인천대학교 코퍼스연구소 사회공헌 프로그램 
[About the Saturday Book Club (SBC)]

  • Who: Children of INU Faculty and Staff, as well as children from the general public (Students in grades 3 through 6 who are proficient in reading English-language books and participating in English discussions)
  • Period: Every Saturday, 4 sessions
  • Classes: 3rd grade (10 students), 4th grade (10 students), 5th & 6th grades (10 students)
  • Location: Songdo Campus, INU
  • Course fees: 65,000 KRW (for all 4 sessions)
    • At SBC, two native English-speaking teachers work together to enhance the quality of instruction.
    • By collaborating with one lead teacher and one assistant teacher, we maintain a teacher-to-student ratio of 1:5, creating an environment where students can use English more frequently and actively.
    • This approach aims to increase student engagement and, ultimately, maximize learning outcomes.
  • Certificate: Students who complete all four sessions will receive a Certificate of Completion from the Director of the Institute for Corpus Research at INU.
  • Website: http://icr.or.kr/sbc
  • Note: This program is part of the Social Contribution Program by the Institute for Corpus Research at INU.
1. 학습 내용

* 아래에 명시된 학습내용은 기본적인 제안입니다. 원어민 선생님들이 학생들의 수준과 역량에 따라 적합하다고 생각되는 창의적인 추가나 수정 사항을 제안할 수 있습니다.

가. 초등저학년반(3, 4학년)

1) 수준별 원서 읽기

  • 선정 기준: 학생들의 언어 수준과 흥미를 고려한 그림책 및 이야기책 선정
  • 활동: 읽기 전, 중, 후 질문하기, 중요한 단어와 문구 찾기 등

2) 읽기 후 활동

  • 그림 그리기: 이야기의 장면을 그림으로 표현
  • 역할극: 이야기 속 등장인물 역할을 나누어 연극하기
  • 문장 완성하기: 책 속에서 읽은 문장을 활용한 문장 완성활동 등

3) 영어 토론

  • 토론 주제: 책 속 인물의 행동과 감정에 관해 이야기하기
  • 활동: 찬반 토론을 통해 의견 나누기 등

4) 창의적 글쓰기

  • 활동: 책의 결말을 바꾸어 보기, 새로운 장면 추가하기
  • 결과물: 짧은 이야기나 일기 형식으로 작성하기 등

5) 단어 놀이

  • 활동: 주요 단어를 활용한 단어 퍼즐, 스크램블 등
1. WHAT YOU WILL LEARN

*Note: The curriculum outlined below serves as a guideline. Teachers are encouraged to propose creative additions or modifications.

A. Elementary Lower Grades (Grade 3 and 4)

1) Reading English Books by Level

  • Selection criteria: Picture books and storybooks chosen based on students’ language levels and interests.
    Activities: Pre-reading, during reading, and post-reading discussions focused on important words and phrases.

2) Post-Reading Activities

  • Drawing: Illustrate a scene from the story.
    Role-Play: Act out a character from the story.
  • Sentence Completion: Complete sentences using lines from the books.

3) English Discussions

  • Discussion Topics: Explore characters’ actions and feelings.
  • Activities: Engage in pros-and-cons discussions.

4) Creative Writing

  • Activity: Modify the ending of a book or add a new scene.
  • Deliverable: Write in short story or journal format.

5) Word play

  • Activity: Solve word puzzles using key words, unscramble words.
나. 초등고학년반(5, 6학년)

1) 수준별 원서 읽기

  • 선정 기준: 아이들의 언어 수준과 흥미를 고려한 초등 고학년용 소설 및 정보책 선정
  • 활동: 읽기 전, 중, 후 요약하기, 주요 사건 정리 등

2) 읽기 후 활동

  • 토론 및 발표: 책의 주제, 인물 분석 및 독후감 발표
  • 프로젝트: 책 속 주제와 관련된 과제 수행(예: 환경 문제에 대한 조사) 등

3) 영어 토론

  • 토론 주제: 책의 주요 이슈에 대해 논의하기(예: 정의, 우정, 모험 등)
  • 활동: 그룹별 토론, 포스터 제작 등

4) 창의적 글쓰기

  • 활동: 책 속 이야기를 바탕으로 새로운 이야기 쓰기, 캐릭터 일기 작성
  • 결과물: 단편 소설, 보고서 작성 등

5) 분석적 활동

  • 활동: 주제별 글쓰기를 통해 논리적 사고와 글쓰기 능력 향상
  • 프로젝트: 원서 내용을 바탕으로 한 인터뷰, 다큐멘터리 만들기 등

6) 문화 이해 활동

  • 활동: 책 속 문화와 관련된 정보 조사 및 발표
  • 프로젝트: 책에 나오는 문화적 요소를 체험해 보기(예: 음식 만들기, 전통의상 착용) 등
B. Elementary Upper Grades (Grades 5 and 6)

1) Reading English Books by Level

  • Selection Criteria: Fiction and informational books selected according to upper-elementary students’ language levels and interests.
    Activities: Summarize key events before, during, and after reading.

2) Post-Reading Activities

  • Discussions and Presentations: Discuss book themes, analyze characters, and present book reports.
  • Projects: Engage in tasks related to book topics, such as researching environmental issues.

3) English Discussions

  • Discussion Topics: Delve into key themes in the book (e.g., justice, friendship, adventure).
  • Activities: Participate in group discussions and create posters.

4) Creative Writing

  • Activities: Write a new story inspired by the book or create a character journal.
  • Deliverables: Short stories, reports.

5) Analytical Actives

  • Activity: Enhance logical thinking and writing skills through thematic writing.
  • Projects: Conduct interviews based on your research and create a documentary.

6) Cultural Understanding Activities

  • Activity: Research and present information related to the culture depicted in the book.
  • Projects: Experience a cultural element from the book, such as preparing traditional food or wearing traditional clothing.

2. 일정 / Schedule

과정 / Course

2024

2025

9월 / Sep.
10월 / Oct.
11월 / Nov.
12월 / Dec.
1월 /  Jan.
2월 / Feb.
3월 / Mar.
4월 / Apr.
Saturday Book Club (SBC) 7, 14, 21, 28 5, 12, 19, 26 9, 16, 23, 30 7, 14, 21, 28 4, 11, 18, 25
3. 등록

자녀가 SBC에 참여할 수 있도록 아래의 내용을 확인하시어 신청해 주시기 바랍니다.

  • 자녀가 감명 깊게 읽은 책에 대해 영어로 최대 1분 분량의 소개 영상을 제작하여 글로벌창의영재교육연구실에 제출해 주시기를 요청드립니다.
  • 이 과정은 원어민 선생님들의 정교한 수업 준비와 원활한 수업 진행을 위해 반드시 필요한 절차임을 안내드립니다.
  • 제출된 자료는 오직 수업 준비를 위한 내부 용도로만 사용되며, 학생의 개인정보는 철저하게 보호될 것입니다. 만약 해당 자료가 제출되지 않을 경우, 등록 신청이 무효화될 수 있음을 사전에 양해해 주시기 바랍니다.
  • 영상 제출 시, 파일명은 ‘SBC학생이름(예: 홍길동).mp4’ 형식으로 작성해 주시고, 제출 이메일 주소는 dgcergt@gmail.com입니다. 아울러, 책 소개 영상의 예시는 다음 링크에서 확인하실 수 있습니다: https://youtu.be/rYHv0T-zdYY
  • 개설 조건: 반별 모집 정원(10명) 대비 교직원 자녀의 수가 충족되지 않는 경우, 일반인 자녀를 포함하여 개설 검토
  • SBC는 더 많은 학생들이 다양한 영어 원서를 통해 독서의 즐거움을 누리고, 영어로 의견을 나눌 수 있는 기회를 제공하기 위해, 4주 과정이 끝난 후 새로운 학생들을 적극적으로 모집하고 있습니다.
  • 이를 통해 더 많은 학생들이 영어 독서와 토론을 통해 사고의 깊이를 경험하며 혜택을 누릴 수 있도록 노력하고 있습니다.
  • 문의 사항이 있으면 언제든지 연락해 주십시오.
3. Application

Please review the following information and apply your child to participate in this program.

  • Please kindly submit a video of up to one minute in English, in which your child introduces a book that they found deeply inspiring, to the Division of Global Creative Education & Research for the Gifted & Talented.
  • This process is an essential step to ensure thorough class preparation by our native English-speaking teachers and to facilitate smooth class progression.
  • The submitted video will be used solely for internal class preparation purposes, and your child’s personal information will be strictly protected. Please be advised that failure to submit the video may result in the cancellation of the registration.
  • When submitting the video, please name the file as ‘SBC_StudentName (e.g., 홍길동).mp4’ and send it to dgcergt@gmail.com. Additionally, you can find an example of a book introduction video at the following link: https://youtu.be/rYHv0T-zdYY
  • Opening Conditions: If the number of children of INU Faculty and Staff does not meet the required class size (10 students), the inclusion of non-INU Faculty and Staff children will be considered for the program’s opening.
  • SBC actively recruits new students after the completion of each 4-week program in order to provide more students with the opportunity to enjoy reading a variety of English books and share their opinions in English.
  • Through this effort, we strive to ensure that more students can benefit from the experience of deepening their thinking through English reading and discussion.
  • If you have any questions, please do not hesitate to contact us.
4. 문의

글로벌창의영재교육연구실 (이메일: dgcergt@gmail.comr / 전화: 032-835-8129)

4. Enquires

Division of Global Creative Education & Research for the Gifted & Talented, Incheon National University (Email: dgcergt@gmail.com / Tel: 032-835-8129)